Followers

Jom Borak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger
Powered by Blogger.

Thursday, January 9, 2014

Maksud Label Yang Dilekat Pada Buah-Buahan


Perasan tak, setiap buah-buahan yang kita beli di pasaraya mempunyai label pelekat yang tertera empat atau lima nombor padanya.
Selain buah-buahan, label sama turut terdapat pada sayur-sayuran dan kekacang.
Satu yang harus anda tahu, setiap label itu mempunyai makna tertentu yang boleh membantu jika anda mementingkan kesihatan.
Sistem label ini sebenarnya ringkas sahaja, iaitu buah-buahan dibahagikan kepada tiga kategori iaitu konvensional, organik dan sudah diubahsuai genetik.
Berikut adalah maksud asas label tersebut:
1) Jika hanya ada 4 digit nombor pada pelekat, itu bermakna buah tersebut ditanam secara konvensional atau tradisional, dengan penggunaan racun serangga. Jadi pastikan buah-buahan atau sayuran dicuci bersih sebelum dimakan.
2) Jika ada 5 digit nombor pada pelekat dan nombor itu bermula dengan 8, ini bermakna produk itu sudah diubah secara genetik (GMO).

3) Manakala jika ada 5 digit nombor pada pelekat dan nombor bermula dengan 9, itu bermakna produk itu ditanam secara organik (tanpa racun serangga dan bukan GMO) jadi ia lebih selamat dimakan.
Selamat membelek pelekat! - REM RAMZI (http://mynewshub.my/2014/01/09/maksud-label-yang-dilekat-pada-buah-buahan/#.Us5Cl9L7LIc)